V košíku nie je nič

História

Už vyše 110 rokov stavebnica Matador fascinuje malé aj veľké deti.


Vynálezca MATADORUVynálezca stavebných sád Matador, pán Johann Korbuly sa narodil v roku 1860 vo Viedni ako sedemnáste z osemnástich detí.
Príčina pre vynájdenie takejto stavebnice, ktorá sa stala legendárnou, bola jednoduchá. Najmladšie dieťa v ich rodine neustále zhadzovalo a búralo stavby z drevených stavebných blokov svojich starších súrodencov. Tomuto zabránil Johann tak, že do stavebných kociek navŕtal diery a použil paličky na ich prepojenie. V dome zavládol pokoj - a narodil sa Matador. Neskôr tieto kocky technicky a geometricky vylepšil. Kocky štandardizoval a použil pri ich výrobe bukové drevo - tým vznikol stavebnicový systém, ktorého všetky jeho diely boli navzájom kombinovateľné.

V roku 1901 si Johann Korbuly nechal svoju novú konštrukčnú metódu patentovať a dal jej meno Matador. Týmto nechcel vyvolať predstavu boja s býkom, ale vyjadriť nadradenosť jeho stavebných blokov, v spomienke na už takmer zabudnuté prirovnanie: "Vo svojom fachu je Matadorom".

Výroba sád Matadoru  začala v roku 1903 a čoskoro sa presadila na trhu v zámorí. Najstaršia známa reklama na Matador sa objavila v októbri 1904 . Už v roku 1905 Matador stavebné plány boli k dispozícii v ôsmich jazykoch sveta. Všetky sady  boli k dispozícii pre deti od troch rokov veku. Vášeň prísť s novými nápadmi a rozvíjať inovatívne modely boli poháňane rôznymi súťažami a špeciálnym časopisom Matador.

V 1920 je Matador používaná v školskom vzdelávacom programe technika , kreativita a celkový rozvoj žiaka. Matador bol videný ako ideálny nástroj vzdelávania v Európe.

Modelovanie z MatadoromMatador zohráva dôležitú úlohu ako vzdelávací nástroj v školách a dokonca aj  na vysokých školách. Po druhej svetovej vojne sady Matador môžu byť importované do Južnej Afriky napriek zákazu na dovoz . Bolo to možné, pretože Matador bol klasifikovaný ako učebná pomôcka.
Tu je niekoľko príkladov z minulosti, ako bol Matador integrovaný do výučby elektromagnet. Posledný obrázok ukazuje plne funkčný elektromotor.
Nasledujúci príklad ukazuje, veľmi pôsobivý tkáčsky stroj, postavený študentom z Technickej univerzity vo Viedni v roku 1929 alebo dieselový motor.
V roku 1945, na konci druhej svetovej vojny bola továreň Matador vyhorená , ale čoskoro potom znovu postavená. Od roku 1903 "Klasická" Matador diely sú vyrábane 2 cm veľké bloky. V roku 1950 sa začala výroba väčších dielov 4 cm pre mladšie deti. V roku 1970 začala rastúca konkurencia plastových hračiek. V roku 1978 bol predaný Kurt Falkovy, ktorý opustil svoju prácu ako vydavateľ. Falk chcel zmeniť zaužívanú koncepciu Matadoru tak nahradil niektoré drevene diely plastovými dielami a predstavil veľké množstvo nových sád  súvisiacich komponentov, ako sú malé plastové figúrky a gumovými kolesami. Navrhol sady, ktoré pracovali proti myšlienke „ Matador ako univerzálna stavebnica“.  Stručne povedané, výroba prestala v roku 1987, až kým v roku 1996 diplomovaný inžinier Michael Tobias získal značku a celú továreň od Falka. Našťastie sa nový majiteľ  Matadoru  vrátil k pôvodnému konceptu - univerzálna stavebnica s takmer neobmedzenými možnosti kombinovania jednotlivých blokov, vytvárať objekty a stroje s pohyblivými časťami.

Konštruovanie MATADOR

" Drevená stavebnica Matador je pedagogicky cennou pomôckou pri vzdelávacom procese. Stavebnica slúži predovšetkým na učenie hrou, pričom rozvíja fantáziu, technické, priestorové a logické myslenie, pozornosť, vnímanie súvislostí a v neposlednej miere slúži na rozvoj kreativity. "

Podstatou je konštruovanie s náradím podľa technického návrhu, reálneho či fantazijného sveta s následnou simuláciou procesov, ktoré v ňom prebiehajú.

Teraz v 21 storočí sa stal pre svoju interdisciplinárnu výučbu Matador hitom, a výroba je v plnom prúde a to nielen pre európsky kontinent, ale aj v USA, Austrálii, Japonsku, Číne, Kórei, Južnej Afrike, Izraeli a po celom svete.

Dňa 7. mája 2015 v náklade 300.000 výtlačkov. Rakúska pošta venuje stavebnici Matador poštové známky.Poštová známka

Míľniky v histórii :

1899: Matador vynašiel ing. Johann Korbuly

1901: Patentovanie MATADOR ing. Johann Korbuly

1903: Prvá séria MATADOR je vyrobená v malej dielni v 4. viedenskej štvrti

1915: Výstavba továrne MATADOR v Pfaffstätten, Rakúsko

1945: Krátko po druhej svetovej vojne továreň MATADOR zhorí

1945-1946: Rekonštrukcia závodu

1950: Zavedenie novej rady MATADOR Ki ( 2-5 rokov )

1978: Predaj firmy Matador pánovi Kurt Falk

1979: pán Falk vytvára nový koncept: používa aj plastové diely; vytvára hotové súpravy namiesto modulárneho systému ...

1987: Skladové zásoby vypredané a zastavenie výroby

1987-1997: MATADOR nie je na trhu

1996: Ing. Michael Tobias kupuje značku Matador

1996: Nastavenie rokmi overeného modulárneho systému

1996: Distribúcia v Altlengbach, Rakúsko

1997: Zahájenie výroby v Českej republike

1997: Michael Tobias nakupuje nové stroje na výrobu

1997: Premiestnenie výroby do Rakúska (Waidhofen / Thaya)

1998: 97% výroby je v Rakúsku

2007: Premiestnenie sídla do St. Pölten, Rakúsko

2016: Sídlo spoločnosti sa stahuje do Weyersdorf, Rakúsko

2017: Modernizácia strojov Matador

2018: Obnovenie identity "postav si svoj svet"