V košíku nie je nič

História

Už vyše 118 rokov stavebnica Matador fascinuje malé aj veľké deti.


Vynálezca MATADORUVynálezca stavebných sád Matador, pán Johann Korbuly sa narodil v roku 1860 vo Viedni ako sedemnáste z osemnástich detí.
Príčina pre vynájdenie takejto stavebnice, ktorá sa stala legendárnou, bola jednoduchá. Najmladšie dieťa v ich rodine neustále zhadzovalo a búralo stavby z drevených stavebných blokov svojich starších súrodencov. Tomuto zabránil Johann tak, že do stavebných kociek navŕtal diery a použil paličky na ich prepojenie. V dome zavládol pokoj - a narodil sa Matador. Neskôr tieto kocky technicky a geometricky vylepšil. Kocky štandardizoval a použil pri ich výrobe bukové drevo - tým vznikol stavebnicový systém, ktorého všetky jeho diely boli navzájom kombinovateľné.

V roku 1901 si Johann Korbuly nechal svoju novú konštrukčnú metódu patentovať a dal jej meno Matador. Týmto nechcel vyvolať predstavu boja s býkom, ale vyjadriť nadradenosť jeho stavebných blokov, v spomienke na už takmer zabudnuté prirovnanie. "Vo svojom fachu je Matadorom".

Výroba sád Matadoru  začala v roku 1903 a čoskoro sa presadila na trhu v zámorí. Najstaršia známa reklama na Matador sa objavila v októbri 1904. Už v roku 1905 Matador stavebné plány boli k dispozícii v ôsmich jazykoch sveta. Všetky sady  boli k dispozícii pre deti od troch rokov veku. Vášeň prísť s novými nápadmi a rozvíjať inovatívne modely boli poháňane rôznymi súťažami a špeciálnym časopisom Matador.

Od roku 1920 je Matador používaný v školskom vzdelávacom programe technika, kreativita a na celkový rozvoj žiaka. Matador bol videný ako ideálny nástroj vzdelávania v Európe.

Modelovanie z MatadoromMatador zohráva dôležitú úlohu ako vzdelávací nástroj v školách a dokonca aj  na vysokých školách. Po druhej svetovej vojne sady Matador môžu byť importované do Južnej Afriky napriek zákazu na dovoz. Bolo to možné, pretože Matador bol klasifikovaný ako učebná pomôcka.
Tu je niekoľko príkladov z minulosti, ako bol Matador integrovaný do výučby elektromagnet. Posledný obrázok ukazuje plne funkčný elektromotor.
Nasledujúci príklad ukazuje, veľmi pôsobivý tkáčsky stroj, postaveným študentom z Technickej univerzity vo Viedni v roku 1929 alebo dieselový motor.
V roku 1945, na konci druhej svetovej vojny bola továreň Matador vyhorená, ale čoskoro potom znovu postavená. Od roku 1903 "Klasická" Matador diely sú vyrábané 2 cm veľké bloky. V roku 1950 sa začala výroba väčších dielov 4 cm pre mladšie deti. V roku 1970 začala rastúca konkurencia plastových hračiek. V roku 1978 bol predaný Kurt Falkovy, ktorý opustil svoju prácu ako vydavateľ. Falk chcel zmeniť zaužívanú koncepciu Matadoru tak nahradil niektoré drevené diely plastovými dielami a predstavil veľké množstvo nových sád  súvisiacich komponentov, ako sú malé plastové figúrky a gumovými kolesami. Navrhol sady, ktoré pracovali proti myšlienke „ Matador ako univerzálna stavebnica.“  Stručne povedané, výroba prestala v roku 1987 až, kým v roku 1996 diplomovaný inžinier Michael Tobias získal značku a celú továreň od Falka. Našťastie sa nový majiteľ  Matadoru  vrátil k pôvodnému konceptu - univerzálna stavebnica s takmer neobmedzenými možnosti kombinovania jednotlivých blokov, vytvárať objekty a stroje s pohyblivými časťami.

Konštruovanie MATADOR

" Drevená stavebnica Matador je pedagogicky cennou pomôckou pri vzdelávacom procese. Stavebnica slúži predovšetkým na učenie hrou, pričom rozvíja fantáziu, technické, priestorové a logické myslenie, pozornosť, vnímanie súvislostí a v neposlednej miere slúži na rozvoj kreativity. "

Podstatou je konštruovanie s náradím podľa technického návrhu, reálneho či fantazijného sveta s následnou simuláciou procesov, ktoré v ňom prebiehajú.

Teraz v 21 storočí sa stal pre svoju interdisciplinárnu výučbu Matador hitom a výroba je v plnom prúde, a to nielen pre európsky kontinent, ale aj v USA, Austrálii, Japonsku, Číne, Kórei, Južnej Afrike, Izraeli a po celom svete.

Dňa 7. mája 2015 v náklade 300.000 výtlačkov. Rakúska pošta venuje stavebnici Matador poštové známky.Poštová známka

Míľniky v histórii :

1899: Matador vynašiel ing. Johann Korbuly

1901: Patentovanie MATADOR ing. Johann Korbuly

1903: Prvá séria MATADOR je vyrobená v malej dielni v 4. viedenskej štvrti

1915: Výstavba továrne MATADOR v Pfaffstätten, Rakúsko

1945: Krátko po druhej svetovej vojne továreň MATADOR zhorí

1945-1946: Rekonštrukcia závodu

1950: Zavedenie novej rady MATADOR Ki ( 2-5 rokov )

1978: Predaj firmy Matador pánovi Kurt Falk

1979: pán Falk vytvára nový koncept: používa aj plastové diely; vytvára hotové súpravy namiesto modulárneho systému ...

1987: Skladové zásoby vypredané a zastavenie výroby

1987-1997: MATADOR nie je na trhu

1996: Ing. Michael Tobias kupuje značku Matador

1996: Nastavenie rokmi overeného modulárneho systému

1996: Distribúcia v Altlengbach, Rakúsko

1997: Zahájenie výroby v Českej republike

1997: Michael Tobias nakupuje nové stroje na výrobu

1997: Premiestnenie výroby do Rakúska (Waidhofen / Thaya)

1998: 97% výroby je v Rakúsku

2007: Premiestnenie sídla do St. Pölten, Rakúsko

2016: Sídlo spoločnosti sa sťahuje do Weyersdorf, Rakúsko

2017: Modernizácia strojov Matador

2018: Obnovenie identity "postav si svoj svet"

2019: Sídlo spoločnosti sa sťahuje do Markersdorf, Rakúsko

Táto stránka používa na poskytovanie služieb a analýzu návštevnosti súbory cookies. Informácie o používaní našich stránok sú zdieľané so spoločnosťou Google. Používaním týchto webstránok vyjadrujete svoj súhlas s používaním súborov cookies.
Rozumiem